معدن مرمر کرمان

این نوع از سنگ‌ها به‌طور ویژه در دکوراسیون، پله‌ها، نمای داخلی، ستون و کف کاربرد دارند. سنگ‌های مرمر به‌عنوان مواد اولیه منحصر به فرد، در تزئین ساختمان‌های بزرگ و مجسمه‌ها به کار می‌روند.از لحاظ زمین شناسی، سنگ مرمر به سنگ آهک‌های دگرگونه اطلاق می‌شود که واژه لاتین آن Marble و Onyx می‌باشد؛ اما از لحاظ تجاری و در بازار به نام سنگ مرمر و مرمریت و با ترکیب سنگ آهک دگرگونه یا نادگرگون و دولومیت شناخته می‌شوند. مرمریت درشت بلور، خاکستری روشن یا سفید تا کرم را به‌اصطلاح سنگ چینی می‌نامند.

یکی از عمده‌ترین کانی‌های کربناته، آراگونیت است. سیستم ارتورومبیک با بلورهای سوزنی و با کلسیت پلیمورف همراه است، یعنی هردو ترکیب یکسانی دارند اما ساختار بلوری آن‌ها متفاوت می‌باشد. این کانی در دوره‌های طولانی مدت زمین شناسی پایدار و ثابت نیست و در نهایت به کلسیت تبدیل می‌شود.استان کرمان با وجود بیش از 40 نوع ماده معدنی به عنوان بهشت زمین شناسی لقب گرفته است، وجود زونهای زمین شناسی سنندج –سیرجان، ارومیه –دختر، ایران مرکزی و افیولیت، پتانسیل و ذخائر ارزشمند و بی شماری را برای استان به ارمغان آورده است که از نظر ذخایر زیر زمینی یکی از غنی ترین مناطق ایران است. باید گفت که معادن آهن، مس، ذغال‌سنگ و کرومیت در استان از غنی ترین معادن کشور و بعضا بی نظیر می‌باشد.

استان کرمان بدلیل داشتن منابع معدنی فلزی و غیر فلزی یکی از غنی ترین استانهای معدنی کشور و به تعبیری”بهشت معدن کاران” شناخته شده است. مواد معدنی از قبیل زغال‌سنگ، مس، آهن، کروم، روی، سرب، تیتان و سنگ های ساختمانی تزئینی می‌توانند تأمین‌کننده مواد خام بخش صنعت در صنایع تبدیلی باشند. معادن استان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای بر عهده دارند.سنگ مرمر از ریشه یونانی marmoros به معنی درخشان و بانام تجاری انیکس شناخته می‌شود، سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی است. قابلیت صیقل پذیری این سنگ‌ها بسیار بالاست و تا حد جلای آیینه‌ای قابل صیقل می‌باشند. این سنگ‌ها دارای کانی‌ها و رنگ‌های مختلفی می‌باشند و خصوصیات اصلی آن‌ها شامل رنگ زیبا و جلای خوب می‌باشد. چندین دهه است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از سنگ‌ها به‌طور ویژه در دکوراسیون، پله‌ها، نمای داخلی، ستون و کف کاربرد دارند. سنگ‌های مرمر به‌عنوان مواد اولیه منحصر به فرد، در تزئین ساختمان‌های بزرگ و مجسمه‌ها به کار می‌روند. در ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر به دلیل افزایش روزافزون صنایع مختلف، سنگ‌های تزئینی و قیمتی پاسخگوی نیازهای آن‌ها نبوده است. هم اکنون بسیاری از خدمات کف‌سابی برای این نوع سنگ انجام می گردد.از انواع دیگر سنگ‌های مرمر سنگ‌هایی سبزرنگ می‌باشند که در ایران بیشتر در اماکن مذهبی به کار می‌روند. در صورت وجود مقداری دولومی در آهک‌ها، منیزیم موجود در دولومی تحت تأثیر عمل دگرگونی با مواد دیگر آمیخته می‌شود و سنگ مرمری به رنگ سبز را ایجاد می‌کند. سنگ‌های مرمر در برابر شرایط نامساعد از جمله گرما و سرما و نور خورشید و باران مقاوم می‌باشند. سنگ‌های مرمر از دگرگونی سنگ آهک به حاصل شده است. مهم‌ترین کانی تشکیل دهنده آن کلسیت نام دارد. هنگامی که سنگ آهک به مدت طولانی تحت فشار زیاد و حرارت قرار می‌گیرد، دگرگون شده و در نهایت به سنگ مرمر تبدیل می‌شود. در مکان‌هایی که چشمه‌های آب گرم وجود دارد، سنگ مرمر و سنگ تراورتن نیز وجود دارد.