معدن چینی سفید سیرجان

سنگ کریستال یا سنگ چینی همان سنگ مرمریت است، که در اثر فشار حرارتی ناشی از تزریق ماگمای داغ با فشار زیاد طی مدت زمان طولانی دچار تبلور مجدد شده است و دانه بندی آن بصورت بلور شکل هست و با چشم قابل مشاهده می باشد؛ هر چه قدر دانه بندی آن درشت تر باشد اصطلاحا به آن سنگ کریستال می‌گویند.
سنگ کریستال یا سنگ چینی عمدتا از دو کانی ولاستونیت و کلسیت تشکیل شده است. سنگ کریستال در ایران بدلیلصدای ضربه شبیه ظروف چینی اصطلاحا سنگ چینی نامیده می شود.
سنگ کریستال عمدتا خاکستری تیره تا روشن با رگه های طوسی و سیاه و زرد می‌باشد.
سنگ چینی در سال های قبل در نماهای ساختمان مصرف زیادی داشت ولی بدلیل کمبود تنوع رنگ سنگ چینی سنگ های تراورتن و گرانیت جایگزین سنگ چینی گردید.
از کاربردهای سنگ چینی میتوان نمای ساختمان، راه پله، سنگ فرش، پیاده‌روسازی، جداول سنگی و مصنوعات سنگی نام برد.

از نظر زمین شناسی، زمان تشکیل شدن این سنگ‌ها به دوره‌ی یاشوزوئیک می‌رسد، به زبان ساده‌تر سنگ سیرجان به علت ساختار مقاوم خود، درصد جذب آب بسیار پایین و نیزمقاومت شکستگی بالایی دارد، از این رو در مصارف ساختمانی کاربردهای زیادی از نظیر کف، نما، بدنه، پله و دیگر موارد مورد توجه بسیاری از سازندگان و طراحان قرارگرفته‌است.در مصارف ساختمانی کاربردهای زیادی از نظیر کف، نما، بدنه، پله و دیگر موارد مورد توجه بسیاری از سازندگان و طراحان قرارگرفته‌است.

روش استخراج آنها از معدن به صورت سیم برش و اکثراً نرم بر و بعضاً نیز سخت بر می‌باشند. سنگ‌های چینی دارای تنوع رنگ پایینی می‌باشند و معمولاً به رنگ سفید و یا به رنگ سفید یا هاله یا رگه‌های زرد میباشد. سنگ‌های چینی سنگ‌های محکم و بهداشتی بوده و تقریباً در همه مکانهای یک ساختمان حتی جاهایی که آبریزش زیاد دارند و مخصوصاً مراکز بهداشتی درمانی قابل استفاده می‌باشند و به صورت تیشه ای آن نیز یافت می‌شود. کلمه کریستال بعد از کلمه چینی در بینعامه مردم مصطلح شده و به سنگ آهکی دگرگون (مرمریت و چینی) که بلورهای تشکیل دهنده اش درشت باشد اطلاق می‌شود رنگ سنگ‌های کریستال عمدتا خاکستری تیره تا روشن میباشد.